Historická zubačka v Tatrách končí. V roce 2021 ji nahradí hybridní model

  • Mimořádně oblíbená zubačka ve Vysokých Tatrách končí svoji cestu. Na koleje (zuby) se vrátí již jen na historické jízdy
  • Nahrazená bude moderní švýcarskou soupravou, která nabídne například i WiFi připojení

Železnice Slovenské republiky začne od 6. července 2020 realizovat komplexní rekonstrukci tatranské zubačky mezi stanicemi Štrba a Štrbské Pleso. Práce potrvají do 6. února 2021. Ozubnicová železnice a její infrastruktura je staré desítky let a potřebuje tak generální opravu.

Sme si vedomí, že toto obmedzenie spôsobí v letnej a nadchádzajúcej zimnej sezóne návštevníkom Tatier komplikácie, no z dlhodobého hľadiska je táto oprava potrebná pre zabezpečenie vyššej kapacity trate a bezporuchovej prevádzky našich nových švajčiarskych hybridných jednotiek, ktoré tu budeme postupne nasadzovať,“ uvedl předpseda představenstva a generální ředitel ZSSK Filip Hlubocký.

Po rekonstruované trati budou už od února 2021 v provozu nové vlaky ZSSK – pět nových hybridních ozubnicových jednotek a jeden multifunkční model, který doplní současnou flotilu vozů.

Nové vlaky budou vybavené moderním bezpečnostním a informační, systémem. Díky tomu budou mít cestující k dispozici informace o trase a aktuální poloze vlaku, nebo lepší označení jednotlivých vlaků a jejich směru jízdy. Do nových vlaků ZSSK proinvestuje cca 384 000 000 eur. Nové vozy dodá firma Stadler.

Součástí nových jednotek bude i kamerový systém a anonymní počítání přepravovaných osob,.

Samozřejmostí bude klimatizace, elektrické zásuvky a WiFi s připojením na internet. Nebude chybět prostor na kola, lyže, snowboardy a kočárky.

Nově dodané modely budou mít navíc bezbariérový vstup a vyčlěněný prostor pro imobilní cestující. „Aj vďaka možnosti viacčlenného radenia nových vozidiel bude ZSSK schopná prepraviť viac cestujúcich aj tým, že nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati i na trati tatranskej elektrickej železnice,“ dodal Hlubocký. Nové vlaky navíc budou jezdit častěji a nebude nutné přestupovat například přo jízdě ze Štrby do Tatranské Lomnice. Navíc díky konstrukce budou i rychlejší a v místech, kde to bude možné, pojedou až rychlostí 80 km/h. Do soupravy se navíc vejde o 30 cestujících více.

Po dobu rekonstrukce je zabezpečená pro cestující náhradní autobusobá doprava. Zastávky náhradní dopravy jsou zřízené Štrba – parkoviště za bufetem z východní strany budovy, Tatranský Lieskovec – hlavní cesta při zastávce ŽSR, Štrbské Pleso – autobusová zastávka Vysoké Tatry, Štrbské Pleso, centrální parkoviště.

V této mimořádné situacii bude více, než kdykoliv předtím důležité, aby se skupiny nad 10 osob hlásili předem na kontaktním místech.

Tatranské električky aj ozubnicová železnica každý rok počas sezóny praskajú vo švíkoch. Verím, že na rekonštrukciu trate bude treba naozaj len sedem mesiacov a potom sa situácia nárastom prepravných kapacít začne radikálne zlepšovať. Naše miniveľhory a ich návštevníci si to určite zaslúžia,“ konstatoval starosta obce Štrba, pod který spadá i Štrbské pleso, Michal Sýkora.

Současný model staré zubačky představuje tři cca 50-leté soupravy, které budou dočasně přesunuty do depa v Popradu. Dobrá zpráva na konec. Minimálně s jednou soupravou se počítá jak s vozidlem, které bude jezdit na mimořádných vzpomínkových jízdách.

Autor příspěvku: admin